Criminaldlaw_MainPic הטרדה מינית
Criminaldlaw_MainPic הטרדה מינית
פנייה לייעוץ אישי



למי לפנות במקרה של הטרדה מינית בצבא?

את משרתת בצבא וחדורת מוטיבציה לתרום, ולתת מעצמך במשך תקופת השירות. הגעת לבסיס צבאי חדש. בבסיס, קצין נאה, וחביב.

למי לפנות במקרה של הטרדה מינית בצבא

בהתחלה הוא מברך אותך לשלום, לאחר מכן הברכות שלו הופכות להיות שיחות קלילות על מזג האוויר, ועם הזמן הופכות השיחות לכלול גם אמירות מיניות שמסבות לך חוסר נוחות- ובצדק.

תוכן עניינים

בשלב מסוים, האמירות הופכות להיות מאוד לא נעימות, מבישות, ומיניות. התנהגותו של אותו קצין, היא עבירה פלילית, עבירה משמעתית גם במסגרת הצבא, ובכלל היא אסורה בתכלית האיסור, אף רק בשל חוסר מוסריותה, שכן במסגרת צבאית– התנהגות לא מוסרית יכולה גם כן לגרור סנקציה.

בנוסף, אינך מתלוננת שמא תנאיו יורעו, והתנכלויותיו של הקצין רק תגדלנה. החשש שלך הוא מובן, שכן מדובר בקצין, ואת סה"כ חיילת רגילה וצעירה. עם זאת, יש לך כתובת, גם במערכת גדולה כל כך, כמו צה"ל.

מהי הטרדה מינית?

ביותר ויותר מקרים אנו נתקלים במקרים של הטרדה מינית הנעשים במסגרת עבודה או שירות בגופים גדולים, בין אם בחברות גדולות במשק, ובין אם ברשויות ציבוריות.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

הטרדה מינית, היא אסורה בישראל מכוח החוק למניעת הטרדה מינית, תשנ"ח-1998. חוק זה נועד למנוע פגיעה מינית, אמירות מיניות, סחיטה מינית, והשפלה מינית. תכליתו של החוק היא הגנה על כבוד האדם, ולקדם שוויון בין המינים.

הטרדה מינית לגופה, מוגדרת בחוק בתור :

  • סחיטה בעלת אופי מיני.
  • הצעות מיניות חוזות ונשנות, כאשר הניצע מראה שהוא לא מעוניין.
  • אמירות והשפלות בעלות אופי מיני.
  • פרסומים של תמונות בנות אופי מיני.

החוק גם מגן על מספר אוכלוסיות, בקובעו סיטואציות מסוימות, שבהן המוטרד, כלל לא צריך להראות שאינו מעוניין.

זאת במקרים שבהם מדובר ביחסי עבודה (כפיפות), פגועי נפש, כאשר מדובר במערכת יחסים בין מורה לתלמיד או סטודנט למרצה, וכן, כאשר מדובר באיש ציבור ואדם התלוי באותו איש ציבור.

הטרדה מינית בצה"ל 

האיסור על הטרדה מינית, לא פסח גם על צבא הגנה לישראל. שכן על פי סטטיסטיקה שפורסמה זה מכבר, מוגשות בצה"ל כ- 1000 תלונות בשנה על הטרדה מינית. בנוסף, בשנת 2013, הוגשו כ- 23 כתבי אישום בגין עבירה של הטרדה מינית שנעשו במסגרת צבאית.

לצה"ל מערכת ענישה, ושפיטה שונה. חיילים נשפטים בבית דין צבאי כאשר מדובר בעבירות פליליות. בנוסף, הם עשויים להישפט בפני קצינים בדרגה גבוהה יותר, כאשר העבירות שנעברות הן עבירות משמעתיות. בירה של הטרדה מינית אסורה גם מכוח חוק השיפוט הצבאי, תשט"ו- 1955.

הטרדה מינית בצבא

כמו כן, פקודת המטכ"ל משנת 2007 בעניין "איסור פגיעה על רקע מיני", אוסרת גם היא על עבירות של הטרדה מינית. הפקודה בעצם לוקחת את האיסור הקיים בחוק עצמו, ומחילה אותו על הצבא. כלומר, מי שמבצע עבירה של הטרדה מינית, יכול להישפט בתור מי שביצע עבירה משמעתית, וכן, הוא עשוי להישפט בפני בית דין צבאי, והכל בהתאם לנסיבות העניין.

הטרדה מינית בצה"ל – למי פונים?

פקודת המטכ"ל המתוארת לעיל, קובעת מספר גורמים אליהם אפשר לפנות במסגרת הצבא, כאשר מבוקש להגיש תלונה בגין הטרדה מינית. בין היתר, ניתן לפנות לגורמים הבאים:

– ניתן לפנות למפקד הישיר.

– ניתן לפנות לרופא או לקצין בריאות נפשית.

– אפשר לפנות לקצינת תנאי שירות (ת"ש).

– בצה"ל קו פתוח, שנועד לסייע למי שעבר הטרדה מינית.

כמו כן, חייל\ת המעוניינים להתלונן על הטרדה מינית, יכולים כמובן להגיש תלונה במשטרה הצבאית החוקרת.

פקודת המטכ"ל מטילה חובה על כל גורם אליו פונים בתלונה על הטרדה מינית, לדווח על כך לאחד הגורמים הממונים המצוינים לעיל. בנוסף, בצה"ל ישנו גוף הנקרא "יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים", האמונה על התווית נהלים ופקודות, בכל הנוגע לטיפול בתלונות על הטרדה מינית.

תביעה אזרחית בגין הטרדה מינית בצבא

מי שחווה הטרדה מינית במסגרת הצבא, יכול ככל אזרח גם להגיש תביעה אזרחית, נגד מי שפגע בו. עם זאת, במסגרת צבאית, ישנם שני אפיקים לתביעה אזרחית:

האחת היא תביעה כאמור נגד המטריד, שכן החוק מאפשר לנפגע הטרדה מינית לתבוע את מטרידו, בסכום של עד 120,000 ₪ ללא הוכחת נזק.

השניה, היא תביעה נגד משרד הביטחון, בתור נכה צה"ל. עם זאת, תביעות אלו דורשות הוכחה של נזקים (כאשר נזקים יכולים כמובן להיות גם נזקים נפשיים).

לסיכום

אל תהססו לפנות למפקד הישיר, ואפילו לראש המדור או לכל קצין או כל חייל או מכר שלכם במסגרת צבאית עמו אתם מרגישים בנוח. אל תהססו לשתף קרובי משפחה, וכן, במקרים חמורים, תפנו למשטרה הצבאית החוקרת.
אל תאפשרו לאף אחד לבזות או להשפיל אתכם, כל שכן, על רקע מיני.

*אתר זה עוסק בנושאים של הטרדה מינית CriminaldLaw, מגיש מאמרים משפטיים וניתוח משפטי. יחד עם זאת אין לראות באמור בו כהמלצה, חוות דעת או תחליף לייעוץ משפטי.

לייעוץ ראשוני חייג 077-8041822 (זמינות 24 שעות)
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף