Criminaldlaw_MainPic הטרדה מינית
Criminaldlaw_MainPic הטרדה מינית
פנייה לייעוץ אישי



הוטרדת מינית בפייסבוק – מה עלייך לעשות?

הרשתות החברתיות הן חלק אינטגראלי מהחיים שלנו, הן טומנות בחובן יתרונות רבים, והן מובילות שינויים חברתיים רבים, שהאנושות בכללותה לא ידעה בעבר. אך עם היתרונות, באים החסרונות. 

הוטרדת מינית בפייסבוק – מה עלייך לעשות?

הגם שהרשתות החברתיות מאוד זמינות ומועילות, הן יוצרות כר פורה להסתה, "לשיימינג" שלעיתים מתגלה כלא נכון או מוצלח, וגם בין היתר- להטרדה מינית, והטרדה בכלל.

לא אחת אנו שומעים על תופעות של הטרדה בפייסבוק, הטרדות שבאות לידי ביטוי בפרסום של תמונות פרטיות, של התבטאות מינית לא הולמת, והרשימה עוד ארוכה. דע\י לך, שאם הוטרדת מינית בפייסבוק, מדובר בעבירה פלילית לכל דבר ועניין, וישנן פעולות שאפשר, ורצוי לעשות, כפי שיתואר להלן.

תוכן עניינים

ראשית – מהי הטרדה מינית?

הטרדה מינית מוגדרת בחוק איסור הטרדה מינית, התשנ"ח- 1998, בתור מגוון התנהגויות, כגון :

(1) סחיטה מינית.

(2) הצעות בעלות אופי מיני החוזרות ונשנות, כאשר הצד אליו מופנית ההצעה מסרב להן.

(3) עבירה של מעשה מגונה, מוגדרת גם במקביל, בתור הטרדה מינית.

(4) התבטאות מינית המבזה אדם אחר, אם ההתבטאות מופנית כלפי אותו אדם.

(5) התבטאות מינית כללית כלפי אדם אחר, כאשר אותו אדם הבהיר שהוא לא מעוניין בהתבטאויות אלו.

(6) פרסום של תמונות או סרטונים, המתמקדים במיניות של אדם אחר.

אגב, האיסורים המתוארים, רלוונטיים למקרים "רגילים". כאשר מדובר בהטרדה מינית הנעשית בין אנשים שלהם מערכת יחסים מיוחדת, כגון: מערכת יחסים בין עובד למעביד, מרצה וסטודנט, מטפל ומטופל, ופגועי נפש. אז, מי שמוטרד מינית לא צריך כלל להראות כי אינו מעוניין בהערות או הצעות מיניות המופנות כלפיו.

חוק איסור הטרדה מינית, קובע עונשי מאסר של בין שנתיים ל ארבע שנים בגין הטרדה מינית. בנוסף, החוק מאפשר גם למי שעבר הטרדה מינית, להגיש תביעה אזרחית, ללא צורך להוכיח נזק שנגרם עקב ההטרדה, עד לסכום של 120,000 ₪. עם זאת, אם נפגע מוכיח נזק, הרי שהתביעה האזרחית יכולה להגיע לסכומים גבוהים בהרבה.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

הוטרדתי מינית בפייסבוק, מה לעשות?

מי שחווה הטרדה מינית בפייסבוק, יכול לבצע מספר פעולות כדי לסייע הן לאתר את מי שהטריד אותו, והן כדי להתגונן מפני אותה הטרדה, להלן :

  1. תצלמו את המסך: הפייסבוק שומר את הכל, את השיחות שקיימתם, את התמונות ששמרתם, את השיתופים וגם את "הלייקים" שסימנתם. אם פנו אליכם בפייסבוק, הטרידו אתכם מינית, שלחו לכם תמונה או הפיצו תמונה שלכם, המתמקדת במיניותכם ללא הסכמתכם, מיד תצלמו את המסך. תשמרו את התמונה ו\או את התכתבויות. מדובר בראיות שתוכלנה לסייע בעתיד, בין אם במסגרת תיק פלילי ובין אם במסגרת תביעה אזרחית.
  2. תבדקו את הפרופיל של המטריד: לאחר ששמרתם ותיעדתם את מעשה ההטרדה. תעברו לשלב הבא, והוא שלב "המחקר", תבדקו מי זה הבן אדם שהטריד אתכם (ככל שלא מדובר בדמות שמוכרת לכם), תבדקו מי החברים שלו, תבדקו האם יש לו חברים משותפים, ככל שאכן יש לכם חברים משותפים, תנסו לברר עליו מידע.
  3. תפנו לחברת פייסבוק: חברת פייסבוק מחויבת להסיר תכנים פוגעניים, ומפרי חוק, לרבות תכנים מיניים ופוגעניים. אם הוטרדתם מינית בפייסבוק, תפנו לחברה ותדווחו על כך. ניתן לעשות זאת דרך הרשת עצמה. כך גם מומלץ לעשות אם נתקלים בפוסטים שיש בהם הטרדה מינית, או תכנים מיניים (כגון תמונות בעלות אופי מיני וכו').
  4. תפנו לייעוץ פסיכולוגי: מי שחווה הטרדה מינית, עשוי לסבול מתחושה קשה ופגיעה נפשית. העובדה שההטרדה נעשתה בפייסבוק אינה מורידה מכך. יותר מכך, דווקא בשל התפוצה ההמונית של הפייסבוק, הנזקים הנפשיים של מי שהוטרד\ה מינית עשויים להיות גדולים בהרבה. לכן, רצוי לפנות לייעוץ פסיכולוגי. בנוסף, ניתן להיעזר גם בקו החם של המרכז לסיוע לנפגעי תקיפה מינית (מספרו של הקו "החם" לנשים הוא 1202, ולגברים: 1203).
  5. תגישו תלונה במשטרה: הטרדה מינית, היא כאמור עבירה פלילית, ואף עבירה חמורה. העובדה שהוטרדתם בפייסבוק אינה גורעת מחומרת העבירה. לכן, בהזדמנות הראשונה תיגשו לתחנת המשטרה ותגישו תלונה. במעמד התלונה, כדאי להעביר לרשות המשטרה גם צילומי וראיות (ככל שהצלחתם לאסוף) על מעשה העבירה. כל אלו, יכולים לסייע גם למשטרה באיתור החשוד (ככל שהוא לא מוכר לכם). אין ספק שהגשת תלונה בגין תקיפה או הטרדה מינית דורשת אומץ ותעצומות נפשיות, לכן רצוי לגשת לתחנת המשטרה עם אדם קרוב שיוכל לסייע לכם ולתמוך בכם.
  6. תגישו תביעה אזרחית: אם הוטרדת מינית בפייסבוק, ניתן גם להגיש תביעה אזרחית. אפשר כמובן לעשות זאת במקביל להגשת תלונה במשטרה ואפשר גם לעשות זאת במקום.

*אתר זה עוסק בנושאים של הטרדה מינית CriminaldLaw, מגיש מאמרים משפטיים וניתוח משפטי. יחד עם זאת אין לראות באמור בו כהמלצה, חוות דעת או תחליף לייעוץ משפטי.

לייעוץ ראשוני חייג 077-8041822 (זמינות 24 שעות)
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף