Criminaldlaw_MainPic הטרדה מינית
Criminaldlaw_MainPic הטרדה מינית
פנייה לייעוץ אישי



חוק פיצויי פיטורים – מה שחשוב לדעת

חוק פיצויי פיטורים התשכ"ג – 1963, הוא החוק בישראל אשר קובע מתי אדם זכאי לקבל פיצויים בעקבות פיטורין שלו.

חוק פיצויי פיטורים – מה שחשוב לדעת

חוק פיצויי פיטורים קובע לא רק מצבים של פיטורים קלאסיים – הוא גם בוחן סוגיה חשובה מאד בתחום של דיני עבודה, והיא הסוגיה של התפטרות אשר דינה כדין פיטורים (מה שאומר שלמתפטר מגיעים למעשה הפיצויים הרגילים כאילו הוא פוטר).

חשוב לציין, שאחד המרכיבים החשובים ביותר שבולט מאד בתוך חוק פיצויי פיטורים הוא הוותק של העובד. באופן הבסיסי ביותר – עובד לא יכול לדרוש חוק קבלת פיצויים, אם הוא עובד פחות מ12 חודשים במקום העבודה.

תוכן עניינים

כמובן שהדבר גורר לעתים תביעות של דיני עבודה, מצד עובדים, שטוענים כי המעביד פיטר אותם מאד בסמוך לתקופה שבה ימלאו 12 חודשים לעבודתם (לעתים מדובר על הפרש של יום או יומיים!) ואז יש להוכיח כמובן, כי המעביד לא עשה זאת בתום לב, והוא היה מודע לעניין הפיצויים.

ראוי גם לדעת, שבתוך חוק פיצויי פיטורים (ובגיבוי של בית הדין לעבודה) ניתן לשלול מהעובד קבלת פיצויים, במידה ופוטר עקב התנהגות שאיננה ראויה והולמת את מקום העבודה מבינה אישית ו/או מקצועית.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

דוגמאות למימוש של חוק פיצויי פיטורים

1. חישוב הפיצוי: חוק פיצויי פיטורים לא מותיר ממש מקום לפרשנות באשר לגובה הפיצויים המגיעים לעובד אשר פוטר. החוק קובע, כי הפיצויים יקבעו כך: המשכורת האחרונה של העובד, כפול מספר השנים בהם הוא עבד במקום העבודה. אם לדוגמה הרווחתם 6000 ש"ח ועבדתם 3 שנים – אתם זכאים לקבל פיצויים בגובה של 18 אלף ש"ח. אם עבדתם במשרות, קיבלתם טיפים ועמלות, או ששכרכם התשנה, קובע החוק, כי יש לבצע משוקלל של השכר לפני ואחרי השינויים, וכן ממוצע של הבונוסים שהגיעו לכם שיתווספו לסכום הפיצוי.

למידע משפטי נוסף בדיני עבודה אנו מזמינים אתכם לפורום דיני עבודה של אתר הפורומים המשפטיים

2. חישוב הרציפות: לפי חוק פיצויי פיטורים, יש חשיבות גדולה מאד כמובן לעבודההרציפה של עובד במקום העבודה. החוק קובע כי לפי דיני עבודה, אין לראות מקרים שונים כפוגעים ברציפות העבודה, גם אם נראה שכך הדבר לכאורה. כך לדוגמה אם מקום העבודה עבר בעלות – עדיין מבחינת רצף הזמן של העובדים מדובר על רצף מתמשך, ולא ספירה מחדש מהבעלים החדשים. גם שביתות חוקיות, חופשות בשכר, חופשות שאינן בשכר, פגרות, שירות מילואים, ימי מחלה, או כל הפסקה ארעית אחרת שמשכה פחות מחצי שנה לא פוגמים ברצף.

3. סיום של חוזה: סעיף מיוחד מאד בתוך חוק פיצויי פיטורים, קובע מה קורה במידה והחוזה של מקום העבודה על העובד פשוט נגמר בהתאם לתאריך שמוצג בו. אם בבוא התאריך לא מוצע לעובד להמשיך במשרה, יראו את העובד כדינו של מפוטר אשר זכאי לקבל את כל הפיצויים הקבועים בחוק.אבל אם לעובד הוצע להמשיך והוא סרב – אזי יש לראותו כמי שהתפטר ולא מי שפוטר, וכך הוא איננו זכאי לפיצויים.

מומלץ לקרוא את החוק

לסיום, נמליץ לכם שבמידה ואתם עומדים לקראת תביעה של דיני עבודה, אשר קשורה לתחום של פיצויי פיטורין, רצוי כי לא תשאירו קצוות פתוחים. הקדישו שעה, וקראו היטב את חוק פיצויי פיטורים. וודאו שאתם מבינים אותו על שלל סעיפיו. בדקו אותו עם עורך הדין שלכם, והבינו בדיוק את המשמעות של כל משפט. כך תוכלו לראות האם יש לכם בסיס מוצלח לתביעה שלכם.

*אתר זה עוסק בנושאים של הטרדה מינית CriminaldLaw, מגיש מאמרים משפטיים וניתוח משפטי. יחד עם זאת אין לראות באמור בו כהמלצה, חוות דעת או תחליף לייעוץ משפטי.

לייעוץ ראשוני חייג 077-8041822 (זמינות 24 שעות)
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף