Criminaldlaw_MainPic הטרדה מינית
Criminaldlaw_MainPic הטרדה מינית
פנייה לייעוץ אישי



לא צריך לפחד מטקס הגירושין

טקס גירושין נועד להתיר את הנישואין בין בני זוג באופן הילכתי ועל פי המסורת היהודית ומהווה הלכה למעשה את אבן הדרך האחרונה בהליך הגירושין.

לא צריך לפחד מטקס הגירושין

ישנן שמועות רבות אודות טקס גירושין הנערך בבית הדין הרבני בישראל ועל מה שמתרחש בו. שמועות מוטעות על זריקת נעל או יריקות אחד על השנייה אינן נכונות ואין להן כל קשר לטקס הגירושין אלא בכלל לטקס שונה ואחר שאינו קשור כלל לטקס גירושין.

תוכן עניינים

אז מה למעשה כולל טקס גירושין?

טקס הגירושין מתחלק למעשה ל-4  שלבים אשר יתקיימו כולם בבית הדין הרבני שבמחוז מגוריהם האחרון של הצדדים. ברוב שלבי הטקס של הגירושין, על שני הצדדים להיות נוכחים בעצמם, כאשר כל שלב יכול שיתקיים במועד שונה ונפרד ויהווה למעשה מעין דיון משפטי הלכתי-מסורתי, למתן הגט.

כמו כן, בכל שלב יידרשו הצדדים להביא את עדיהם, אשר עליהם יהיה להעיד בדבר היכרותם עם כל אחד מהצדדים. בנוסף לעדים, כל אחד מהצדדים יהיה רשאי להגיע עם מלווה נוסף מטעמו, כאשר הטקס כולו מתנהל תוך כיבוד כל הצדדים ובאופן ענייני ומהיר יחסית.

שלב בירור זהות הצדדים

זהו השלב הראשוני בטקס שנועד לוודא ולאמת את זהות הצדדים שמתגרשים ובאופן מדוקדק. הבירור כולל בדיקת שמות משפחה קודמים, שמות הורים והורי הורים ואפילו כינויים המשויכים לכל אחד מאלה.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

ביטול המודעות

זהו שלב מהותי הבודק תחילה שהגירושין הם מרצונם החופשי של הצדדים. במהלך שלב זה יצהיר הגבר שהוא מבטל כל סוג של מהלך עתידי שעלול לגרום לפסילה או לביטול של הגט. כך למשל יהיה עליו להצהיר כי לא הציב דרישות ותנאים לאישה לצורך מתן הגט.

שלב כתיבת הגט

את הגט כותב סופר סתם על גבי קלף בלשון ארמית שתתורגם בהמשך לבני הזוג. בכתיבת הגט יהיה נוכח הגבר ושני עדיו. על הדיינים הרבניים לוודא כי אכן הגבר הסמיך את סופר הסתם לכתיבת הגט עבורו, וזאת באמצעות מנהג מסורתי, בו מועבר כלי כתיבת הגט מסופר הסתם, אל הגבר ובחזרה לסופר הסתם. בסיום, סופר הסתם יחד עם שני העדים של הגבר יחתמו על קלף הגט, ולאחר מכן יחקור בית הדין הרבני את הגבר וסופר הסתם על מנת לוודא שהגט התבצע כהלכה.

טקס מסירת הגט

זהו השלב האחרון המסיים את הליך הגירושין באופן סופי ומוחלט. מסירת הגט תתקיים בבית הדין הרבני בנוכחות כל הצדדים, מלוויהם ועדיהם. במעמד זה יסבירו הדיינים לאישה על משמעויות הגט ועל כך שלא תוכל להינשא מחדש למשך 3 חודשים, נוסף לאיסור להינשא בעתיד לבן משפחת כהן. כמו כן יוודאו הדיינים בפעם האחרונה, אודות הסכמות בני הזוג בנושאי חלוקת הרכוש, ממון והכתובה.

במהלך הטקס  על האישה שלא לענוד תכשיטים על ידיה. קלף הגט יימסר אליה על ידי הגבר באומרו הצהרה המאשררת את הגירושין. האישה תאחז בקלף הגט באגרופיה ותצמידהו לליבה. על מנת להביע את הסכמתה, על פי המסורת היהודית,  יהיה עליה לצעוד מספר צעדים קדימה לבצע סיבוב ולחזור חזרה על צעדיה. בסיום הטקס, הדיינים ייקרעו את קלף הגט ויכניסו את קרעיו לתיק הגירושין. ולבסוף יוענק לצדדיים אישור חתום על ידי שלושה דיינים על גירושיהם כהלכה.

לסיכום, נהוג לחשוב כי טקס הגירושין משפיל וכי מדובר בהליכה לכנוסה מצד האישה. אך כאמור מדובר בשמועות חסרות כל קשר. על אף שטקס הגירושין עשוי להיות מעט מוזר ולא שיגרתי אין, בו כל מעשה משפיל כלפי מי מבני הזוג. לפיכך לא צריך לפחד מטקס גירושין וחשוב לזכור כי זוהי אבן הדרך האחרונה לצורך סיום היחסים באופן חוקי ופורמלי וכן בהתאם לכללי ההלכה היהודית.

*אתר זה עוסק בנושאים של הטרדה מינית CriminaldLaw, מגיש מאמרים משפטיים וניתוח משפטי. יחד עם זאת אין לראות באמור בו כהמלצה, חוות דעת או תחליף לייעוץ משפטי.

לייעוץ ראשוני חייג 077-8041822 (זמינות 24 שעות)
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף