Criminaldlaw_MainPic הטרדה מינית
Criminaldlaw_MainPic הטרדה מינית
פנייה לייעוץ אישי



האם הטרדה מינית יכולה להתבצע גם ברשת האינטרנט?

עבירה של הטרדה מינית, בדומה לעבירות פליליות רבות כמו איומים, הסתה או סחיטה באיומים, היא מסוג העבירות המוגדרות עבירות התנהגותיות הניתנות לביצוע במגוון פלטפורמות ובמגוון דרכים. אחת מהן היא רשת האינטרנט, בה מתקיימים ערוצי תקשורת רבים בעשרות השנים האחרונות.

אחת הדוגמאות המרכזיות של ביצוע עבירה של הטרדה מינית הנעשית ברשת האינטרנט היא הפניית הצעות או התייחסויות מיניות לקטינות מתחת לגיל 15. דוגמה בולטת נוספת היא של הפצת סרטון אינטימי בעל אופי מיני ברשת האינטרנט או ברשתות החברתיות ללא הסכמת הדמות המופיעה בסרטון.

תוכן עניינים

מהי הטרדה מינית?

החוק למניעת הטרדה מינית מונה מספר התנהגויות המהוות עבירה פלילית. הבסיס המשותף לכולן הוא פגיעה במרחב הבטוח של אדם על רקע מיניותו. בתוך שלל ההתנהגויות המהוות הטרדה מינית, בולטות 3 הוראות ייחודיות:

  1. איסור להפנות הצעות או התייחסויות על רקע מיני לקטינים שטרם מלאו להם 15 שנים וזאת כאשר המטריד אינו קטין.
  2. איסור על הפצת סרטונים הממוקדים במיניות של האדם המופיע בהם וללא הסכמתו.
  3. התנכלות כלפי אדם אשר הוטרד מינית, על רקע תלונתו, דיווחו על דבר ההטרדה או הגשת תביעה מצידו בגין ההטרדה.

ייחודיותן של הוראות אלו, הן ברף הזהירות הגבוה אותן הם מחילות כלפי כל אדם, סטנדרט אשר נועד להילחם בתופעות אשר חלק לא קטן מהן מתרחש ברשת האינטרנט וללא מפגש של פנים מול פנים.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מהי הטרדת קטין באמצעות רשת האינטרנט?

הופעתה של רשת האינטרנט לפני מספר עשורים, השתכללות השימוש ברשת בשנים האחרונות עם המעבר לטלפונים חכמים, והקלות שבהעברת מסרים ויצירת קשר עם כל אדם בכל העולם – יצרה גם שלל תופעות מטרידות ומסוכנות. אחת מהן נוגעת לקלות שביצירת קשר של אדם בוגר עם קטין.

כיום, אדם מבוגר יכול ליצור ביתר קלות קשר עם קטין באמצעות הוואטסאפ, פייסבוק או אינסטגרם. אותו מבוגר יכול לעשות זאת בפניו הגלויות או אף להתחזות לקטין בעצמו. על מנת להגן על אותם קטינים, קובע החוק איסור להפנות אל אלו שגילם מתחת ל- 15 כל הצעה בעלת רקע מיני, והעונש על מעשה זה – הצעה מינית מילולית בלבד – הוא עד 2 שנות מאסר.

מהי עבירת הפצת סרטונים אינטימיים באינטרנט?

החוק למניעת הטרדה מינית נחקק בסוף שנות התשעים, זמן רב לפני הופעת הטלפונים החכמים ואפליקציות העברת המסרים. בעת חקיקת החוק, לא פשתה עוד התופעה של תיעוד אדם במצב אינטימי והפצת הסרטון המתעד אותו תוך דקות לאלפי אנשים באמצעות האינטרנט או הרשתות החברתיות.

על מנת להילחם בתופעה זו, קובע החוק הוראה ייחודית לפיה אם אדם קיבל לידיו סרטון אינטימי של אדם אחר והעביר אותו לאדם אחר, אף אם לא היה לו חלק בתיעוד זה, הוא צפוי לעונש החמור ביותר בחוק למניעת הטרדה מינית – עד 5 שנות מאסר בפועל.

מהי עבירה של התנכלות באינטרנט?

אדם שהוגשה נגדו תלונה כי עבר עבירה של הטרדה מינית הוא מי שעצם התלונה עשויה לפגום במוניטין שלו. פעמים רבות, על מנת להתמודד עם הפגיעה כאמור, מנסים המטרידים בעצמם או באמצעות שליחיהם, להלך אימים על האדם שהתלונן על ההטרדה וזאת בין היתר על ידי פרסומים מכפישים.

לצד האפשרות כי הפרסום המכפיש יהווה עוולה אזרחית לפי חוק איסור לשון הרע, מאפשר החוק למצות את הדין גם על ידי ייחוס עבירה פלילית לגורם המכפיש – עבירה המוגדרת עבירת התנכלות. ייחוס העבירה אפשרי בין אם מדובר במטריד עצמו ובין אם לאו. העונש על עבירת התנכלות הוא עד 3 שנות מאסר.

הטרדה מינית – גם ברשת האינטרנט

פעמים רבות נתפסת הפעילות ברשת האינטרנט כתמימה וכזו החוסה תחת חופש הביטוי ולכן אינה עולה כדי התנהגות פלילית. בפועל, ההפך הוא הנכון, והדבר היחיד שנדרש לבחינה ביחס להתנהגות טורדנית מסוימת הוא טיב המעשה. ככל שיימצא שאופי המעשה של אדם בפעילותו, אף אם היא אינטרנטית בלבד, היא בניגוד להוראות בחוק, הוא עשוי למצוא עצמו נאשם בעבירות של הטרדה מינית או התנכלות.

*אתר זה עוסק בנושאים של הטרדה מינית CriminaldLaw, מגיש מאמרים משפטיים וניתוח משפטי. יחד עם זאת אין לראות באמור בו כהמלצה, חוות דעת או תחליף לייעוץ משפטי.

לייעוץ ראשוני חייג 077-8041822 (זמינות 24 שעות)
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף