Criminaldlaw_MainPic הטרדה מינית
Criminaldlaw_MainPic הטרדה מינית
פנייה לייעוץ אישי



"המעסיק כל הזמן מעיר לי הערות על המראה שלי" – איך מתמודדים עם הטרדה מינית?

הטרדה מינית הינה התנהגות בעלת אופי מיני שיש בה כדי לפגוע, בין היתר, בכבוד האדם המוטרד, בפרטיותו, ובחופש הבחירה שלו. 

"המעסיק כל הזמן מעיר לי הערות על המראה שלי" – איך מתמודדים עם הטרדה מינית?

בעבר היה נהוג לחשוב שהטרדה מינית מתבטאת בהטרדה פיזית בלבד (במגע בלי רצוני). כיום אנו יודעים שפגיעה מינית יכולה להתקיים גם באופן מילולי/לא מילולי. הטרדה מינית יכולה להתקיים בכל זמן ובכל מקום, במקומות ציבוריים, בתחבורה ציבורית, במקום העבודה וכו'. במאמר זה נתמקד בהטרדה מינית במקום העבודה וננסה להבין מהם דרכי ההתמודדות.

תוכן עניינים

הטרדה מינית מהי?

בהתאם לחוק למניעת הטרדה מינית ישנה רשימה סגורה של מקרים אשר כל אחד מהם מהווה הטרדה מינית:

  1. מעשה שאדם נדרש לעשות תוך סחיטה ואיומים.
  2. מעשים מגונים.
  3. הצעות חוזרות בעלות אופי מיני כלפי אדם שהבהיר שאינו מעוניין.
  4. התייחסויות חוזרות המתמקדות במיניות אדם מסוים אשר הבהיר למטריד כי אינו מעוניין בהן.
  5. התייחסות משפילה ומבזה המופנית כלפי אדם ביחס למיניות שלו או למין שלו לרבות כלפי נטייתו המינית.

מקום עבודה ויחסי עבודה לעניין הטרדה מינית

סביבת עבודה במובן הרחב – בהתאם לחוק "סביבת עבודה" הינה כל מקום בו מתקיימת פעילות הקשורה למקום העבודה ואינה מוגבלת בהכרח למקום העבודה עצמו. לאור כך, במקרה בו מתקיימים יחסי מרות חל איסור על הצעה מינית כלשהי גם כאשר הצדדים נפגשים מחוץ לשעות העבודה לשם בילוי משותף.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

יחסי עבודה – בחוק קיימת הבחנה לעניין הטרדה מינית במצב בו בין הצדדים מתקיימים יחסי מרות לבין מצב בו ההטרדה המינית מתרחשת בין צדדים שאלא מתקיימים ביניהם יחסי מרות.
יחסי מרות – יחסים בין מעסיק למועסק/ בין ממונה מטעם המעסיק למועסק. כלומר, סיטואציה בה יחסי הכוחות בין הצדדים אינה שוויונית. בחוק מספר סוגים שהוגדרו כיחסי מרות וביניהם, עובד, קטין ותלמיד.

ההבדל בין שני המצבים הינו, שבמקרה של ניצול יחסי מרות, אין הצד הנפגע נדרש להוכיח כי הביעה את אי הסכמתו להתנהגות המטרידה וזאת מאחר שבמקרה בו מתקיימים יחסי מרות מדובר בהטרדה מינית.

איך מתמודדים עם הטרדה מינית בעבודה?

כאשר מדובר ביחסי עבודה, החוק למניעת הטרדה מינית מסדיר מספר דרכי פעולה (ניתן לבחור באחד מדרכי הפעולה או לנקוט בהם במקביל):

  • פנייה לאחראית על החוק להטרדה מינית במקום העבודה – בהתאם לחוק, על המעסיק חלה החובה למנות עובד לתפקיד ממונה על הטרדת מינית בעבודה. ככל שהוטרדתם מינית תוכלו לפנות בכתב או בעל פה לממונה.
  • הגשת תלונה במשטרה – על פי החוק, הטרדה מינית נחשבת לעבירה פלילית ועל כן הנפגע יכול לפנות למשטרה ולהגיש תלונה. הגשת תלונה במשטרה על הטרדה מינית עלולה להוביל להגשת כתב אישום ולניהול הליך פלילי אשר יכול להסתכם בסופו של דבר בעונש מאסר בפועל. חשוב לקחת בחשבון שתהליך זה לוקח זמן.
  • הגשת תביעה אזרחית – בענייני עבודה לרוב נגיש תביעתנו בבית הדין לעבודה וכך גם במקרה של הטרדה מינית. בית הדין לעבודה רשאי לקבוע פיצוי כספי המוגבל בחוק לסכום של 120,000 ₪ וזאת ללא הוכחת נזק. ככל שנגרמו לנפגע נזקים העולים לדעתו על סכום זה ניתן לפנות לבית המשפט ולהגיש תביעה נזיקית.

הערה: במצב בו עובד פוטר ממקום עבודתו עקב הטרדה מינית, יוכל אותו עובד להגיש תביעה לצו מניעה ובמסגרתה לדרוש מהמעסיק להחזירו לעבודה.

לסיכום – הטרדה מינית אינה נעימה כלל ומהווה בין היתר, פגיעה בכבוד האדם ובחירותו. במקרים רבים ההטרדה המינית אינה מדווחת.

חשוב לזכור, כי הטרדה מינית בעבודה היא בעלת מאפיינים מיוחדים שכן הפגישות בין המטריד למוטרד הן יומיומיות מה שמעלה את הסיכוי שההתנהגות המטרידה תחזור על עצמה. בנוסף, כאשר מדובר במעסיק ומועסק ישנם פערי כוחות בין הצדדים המביאים מוטרדים רבים לא לדווח על המקרה המטריד ועל כן על החוק מטיל על המעסיק חובות שונות וסנקציות רבות אשר מטרתן להעניק לעובדים סביבה נקיה מהטרדות מיניות.

*אתר זה עוסק בנושאים של הטרדה מינית CriminaldLaw, מגיש מאמרים משפטיים וניתוח משפטי. יחד עם זאת אין לראות באמור בו כהמלצה, חוות דעת או תחליף לייעוץ משפטי.

לייעוץ ראשוני חייג 077-8041822 (זמינות 24 שעות)
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף