Criminaldlaw_MainPic הטרדה מינית
Criminaldlaw_MainPic הטרדה מינית
פנייה לייעוץ אישי



5 דוגמאות להטרדה מינית מילולית

הטרדות מיניות נשמעות מכל עבר, ומדובר בתופעה חברתית שאינה ראויה כלל ויש להוקיע אותה. הטרדות מיניות יכולות להתרחש בדרכים רבות ודיבור היא אחת מהן.

הטרדה מינית מילולית היא גרועה מאוד למרות שאין 'חדירה' למרחב האישי של האדם, ולכן יש חשיבות רבה להתמודדות איתה. מהם המקרים שיחשבו הטרדה מינית מילולית?

תוכן עניינים

מטרת החוק למניעת הטרדה מינית

בשנת 1998, נחקק בישראל חוק שאוסר על הטרדות מיניות והתנכלויות בעלות אופי מיני. החוק למניעת הטרדה מינית התשנ"ח – 1998, הוא המשך של חקיקה שעסקה בהטרדות מיניות בעבודה.

הטרדה מינית היא פגיעה בכבודו של האדם, בפרטיותו, בחירותו ובזכותו לשוויון. מעבר לכך, פגיעה והטרדה מינית פוגעת בכבודו האישי והחברתי. בנוסף, הטרדה מינית ואף מילולית 'בלבד', עשויה לגרום להשפעות פסיכולוגיות חמורות.

תופעת ההטרדות המיניות היא רחבה ונפוצה ברחבי העולם. בכדי להעלות את המודעות לתופעה, וכדי לאפשר את צמצומה והוקעת מבצעי ההטרדות נחקק החוק בשנת 1998. החוק מנסה למנוע מאדם לכפות את עצמו על אחרים, ואינו אוכף מוסר או מתערב בחיים פרטיים.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

כיצד מזהים הטרדה מינית מילולית?

במהלך חיינו אנחנו נפגשים עם אנשים שונים מאיתנו, בלימודים, צבא עבודה והזדמנויות רבות נוספות. כל אדם מגיע עם סט ערכים ויכולות חברתיות שונות, וצורת ואופי הדיבור שונה בן כל אחד. וישנם מקרים שחוצים קו אדום, חשוב לדעת לזהות אותם בזמן.

לאור השוני בין האנשים, כך משתנה גם מיקומו של הקו האדום בין אנשים שונים. לכל אדם יש רף שונה בו ירגיש מוטרד מילולית מאחר, והסיטואציה החברתית בה זה קורה היא משמעותית להבין את מהות ההטרדה.

במסגרת הטרדה מינית מילולית, הסביבה היא גורם משמעותי. "התייחסות מופנית", מגדירה כי גם כשאמרות נאמרות בצורה ישירה או עקיפה, הן יכולות להיחשב כמטרידות. אין הכרח שהמילים יופנו כלפי אדם מסוים.

לרוב, שימוש בשיח מיני הוא 'על הדרך'. מילה שמושחלת בשיחת עבודה בין גורמים רבים, בין אנשים בבר ואפילו בנסיעה בתחבורה ציבורית. אף אם אדם חשב שאין משמעות מהותית למילה שזרק לאוויר, אין ביכולתו לדעת את מידת השפעתה על הסביבה שלו.

מקרים שיחשבו כהטרדה מילולית

סעיף 3 לחוק מפרט את תחום עבירת ההטרדה המינית מילולית. ישנם מקרים רבים שיכנסו תחת הגדרתו ובמידה וחשתם מוטרדים, מומלץ לבדוק באמצעותו האם למעשה חוויתם הטרדה מינית מילולית.

חשוב להדגיש כי הטרדה מינית מילולית תחשב כזו במידה והאדם שהרגיש מוטרד דאג להבהיר זאת למטריד. אך במקרים בהם מדובר ביחסי מרות, אין חובה להוכיח את ההתנגדות להטרדה. זאת משום ההבנה שקיים חשש להעמיד מנהל בעבודה למשל במקומו.

5 מקרים שיחשבו הטרדה מינית מילולית:

  1. סעיף 3(א)3 בחוק מגדיר הטרדה מינית מילולית, אם מדובר בהצעות רבות שמכילות אופי מיני ומופנות לאדם קבוע. זאת במידה ואותו אדם דאג לכך שהמטריד יודע שהוא אינו מעוניין בהצעותיו.
    למשל, בוס שמיע לעובדת קידום בעבודה תמורת קיום יחסי מין ואפילו לא הוזכר עניין המין אך נרמז על ידי הצעה להזמין חדר פרטי במלון.
  2. סעיף 3(א)4 בחוק מגדיר הטרדה מינית מילולית, כאשר ההצעות הרבות מופנות ומתמקדות במיניותו של האדם שהראה לאותו מטריד כי אינו מעוניין לשמוע להצעותיו.
    למשל, עובדת שהגיע מאוחר לעבודה ואחד מאנשי המשרד שואל אותה אם עברה לילה סוער.
  3. צפייה בסרטונים מיניים. סעיף 2 לחוק מגדיר את המונח "התייחסות" כך: כתב, בע"פ, חזותי או שמיעתי וכו'. לכן, במקרה בו אדם צופה ליד אחר בצורה עקבית בסרטונים מיניים והובהר לו שמהווה מטרד, יחשב כהטרדה מינית מילולית.
  4. סחיטה באיומים מיניים. מדובר בעבירה כפולה, של סחיטה וביצוע מעשיים מיניים. הסחיטה הזו מבוססת על הנעת האדם כך שבאיומים קיימים פגיעות מיניות שיתקיימו במידה ולא יעמוד בדרישות המאיים.
  5. סעיף 3(א)5 בחוק מגדיר עבירה מינית מילולית כאשר יש ביזוי או השפלה של אחר שנוגעת במינו, מיניותו ואף בנטייתו המינית. כך שאדם שדואג לציין בפני רבים את נטייתו המינית של אדם אחר בניגוד לרצונו עשויה להיחשב כמטריד מינית מילולי.

ייעוץ משפטי במקרי הטרדה מינית מילולית

לאור האמור, ניתן להבין את חשיבות הליווי המשפטי המקצועי לאחר חוויה מטלטלת שכזו. מעבר לעובדה כי אף אדם אינו צריך להתמודד לבד עם החוויה הקשה, ישנה משמעות גדולה לאנשים שנבחר סביבנו בהתמודדות שלה.
עורך דין הטרדה מינית, יאפשר את מיצוי הדין וקבלת זכויות הנפגע בצורה המיטבית. חשוב מאוד לבחור עורך דין שידע להיות, קשוב, מכיל וסובלני.

*אתר זה עוסק בנושאים של הטרדה מינית CriminaldLaw, מגיש מאמרים משפטיים וניתוח משפטי. יחד עם זאת אין לראות באמור בו כהמלצה, חוות דעת או תחליף לייעוץ משפטי.

לייעוץ ראשוני חייג 077-8041822 (זמינות 24 שעות)
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף